FALICIZAM BRATSTVA
Umjetnička pozicija Albana Muje je na neki način vrlo osobita budući da reflektira i komentira suvremeno društvo i njegove teškoće, no većinom u vrlo specifičnom geo-političkom kontekstu. U neku ruku, radovi su mu prožeti ogorčenošću prema geopolitičkom, društvenom i umjetničkom sustavu, što izražava putem pojedinih umjetničkih radnji, ponekad ironičnih, ponekad intimnih, ali uvijek kritičnih. Jedan od novijih radova Albana Muje, Falicizam bratstva, otkriva specifičnosti sveprisutnog fenomena u kosovskom društvu koji je u naglašenom obliku najvidljiviji u ruralnim dijelovima države. Rad ima mnogo slojeva čitanja, no prvenstveno postavlja pitanje muške tradicije i kako se ona manifestira kroz simbol društvenog statusa – kuću. Kuća postaje simbol obitelji i osnovna jedinica muškog ponosa koja je vidljiva izvana. Ovo ne bi bilo toliko čudno budući da je takva vrsta fenomena svojstvena i nekim drugim područjima, no u slučaju Kosova kuća je osnovna jedinica koja se klonira za svakog muškog člana obitelji. Na ovaj način kuća se multiplicira i često iza sebe ostavlja trag potpuno identičnih kuća, od kojih su neke nefunkcionalne ili, još gore, iz raznih razloga nenastanjene. Ovaj fenomen prikazuje moć muške uloge u obitelji i kuća postaje falusni simbol koji naglašava važnost očinske figure. S druge strane, rad pokušava predočiti ulogu ženske figure, koja je potpuno isključena iz društva. Fenomen nije nov i prisutan je u društvu kroz mnoge generacije, no u doba turbo-kapitalizma „bratstva“ se šire iza svakog ugla i fenomen je u punom procvatu. Za Albana Muju ovaj fenomen je bio izvrsna platforma za istraživanje koje se proteže kroz duži vremenski period i još nije završeno. Iako su bratstva nešto prirodno u kosovskom društvu, Alban ih smatra „stranim tijelima“ koje su isto tako vidljiva ako se rad iščitava iz konteksta estetike budući se bratstva rijetko uklapaju u okoliš zbog svojih neobičnih eksterijera. Uz proces vizualne dokumentacije fenomena diljem države, Alban Muja prikuplja i priče ljudi direktno ili indirektno uključenih u procese „bratstva“. Zato je Albanov posljednji rad Bratstvo (slike, fotografije i instalacija) dokument vremena i prostora, te istovremeno izravno preispitivanja društvenih vrijednosti.
Tevž Logar
Alban Muja je vizualni umjetnik rođen u Kosovskoj Mitrovici (1980), Kosovo. Njegova praksa obuhvaća široki spektar medija uključujući video instalacije, kratke i dokumentarne filmove, crtež, slikarstvo i fotografiju. Izlagao je na mnogobrojnim kolektivnim međunarodnim izložbama, sudjelovao na festivalima i održao mnogobrojne samostalne izložbe. Alban Muja živi i radi u Prištini, Kosovo.