Božanska svjetlost – u potrazi za središtem stvari
Mlada njemačka fotografkinja Miriam Ferstl izložbom fotografija Božanska svjetlost po prvi se put predstavlja hrvatskoj publici. Ciklus je rezultat njezinog prošlogodišnjeg terenskog rada na otocima Braču, Korčuli, Visu i Hvaru, u čijem su fokusu crkveni lusteri i svijećnjaci, fotografirani iz žablje perspektive. Na ovaj način Ferstl želi navesti promatrača na gledanje svakodnevnih detalja, često zanemarenih i neprimjetnih predmeta iz crkvenog inventara na posve drugačiji način, ne samo dubljim pogledom na površinu predmeta, već i promatranjem duhovnim očima.
Crkveni svijećnjaci u Ferstlinom objektivu nisu samo bogato ukrašeni i raskošno obojani predmeti. Oni su i prijenosnici drevnih, arhaičnih vibracija molitvi, pjesama i otočkih melodija, odjeci lokalnih priča i sjećanja. Na simboličan način prikazuju nebo i zemlju, božansko i ljudsko, vječno i raspadljivo. Nijedan svijećnjak nije jednak, no svaki je jednako savršen u vlastitoj geometrijskoj pravilnosti, simetriji, ljepoti i energiji. Skladnost običnih metalnih i staklenih predmeta na fotografijama održava duhovno središte svih stvari, poziva nas da se ohrabrimo zaroniti ispod površnosti ovog svijeta i pronađemo svjetlost koja je u nama i oko nas.
Umjetnički oblikovani lusteri uslijed bogatstva oblika i svečanog rasporeda izvora svjetla posjeduju imanentnu atraktivnost. Koncentrična konstrukcija pridaje im snažan i univerzalan simbolički naboj. Strukturirano povezivanje jedinstva i različitosti posebno su impresivni po pogledu okomito odozdo, a to je upravo perspektiva za koju se Miriam Ferstl odlučila prilikom snimanja lustera u dalmatinskim otočnim crkvama. Iz te perspektive, lusteri u simetričnom, gotovo kaleidoskopskom međudjelovanju svjetlosti, boja i oblika ostvaruju živopisan odnos s arhitekturom crkve. Razvidno je da se struktura lustera temelji na prirodnim oblicima, što se očituje u njihovom grananju poput drveta, ili rastvaranja cvijeta ili krhke strukture kristala snijega, a ne po našoj ideji univerzalnog rasporeda. Stoga su senzualne i duhovne dimenzije koje nam omogućuje promjena perspektive središnja tema projekta.
Minhenska umjetnica Miriam M. Ferstl (30) studirala je kazalište, medije i njemačku književnost na Sveučilištu u Bayreuthu (Bachelor of Arts 2009). Nakon višegodišnjeg rada u dramaturškom odjelu kazališta Bochum, kao dramaturg, autor i producent u filmskoj produkciji Construction Film, kao urednik, reporter i filmski producent na Bavarian broadcasting i Erstes Deutsches Fernsehen te kao glumica, moderator i autor na raznim projektima, sada se fokusira na svoj interes za fotografiju i vizualnu umjetnost.