Svojim raznovrsnim, specifičnim, a u pojedinim segmentima i jedinstvenim opusom, slikar, grafičar i karikaturist Antun Zupa (Zuppa) zauzima istaknuto mjesto u likovnoj povijesti Splita, gdje je 1897. rođen i gdje je preminuo 1969. godine, nakon pola stoljeća javnog djelovanja. Pokušamo li lapidarno ocijeniti njegove slikarske dosege, vrednujući prije svega posvećenost poslu, mogli bismo reći da u periodu između dvaju svjetskih ratova Zupa u splitskoj sredini dolazi odmah nakon Emanuela Vidovića. Ono po čemu se Zupa autorski ističe u lokalnoj sredini, a što ga istodobno pozicionira u širi umjetnički kontekst, socijalna je osviještenost i angažiranost.
Prvi put je izlagao 1919. godine, kada je na Vidovićev poziv sudjelovao u Splitu na skupnoj izložbi dalmatinskih umjetnika u organizaciji Društva Medulić. Tada se predstavio karikaturama dok je poslije umjetničku karijeru gradio uglavnom slikarstvom i grafikom. Jedna od Zupinih postaja na putu umjetničkog obrazovanja od Münchena do Zagreba, gdje je diplomirao na umjetničkoj akademiji 1930. godine, bio je Berlin, koji se smatra ključnim mjestom utjecaja na njegovu umjetničku dionicu obilježenu socijalnom komponentom i ekspresivnijim rukopisom. U Njemačkoj je došao u dodir s aktualnom socijalno angažiranom umjetnošću Georga Grosza i Käthe Kollwitz čiji se utjecaj odrazio na umjetnikov odabir i interpretaciju tema iz splitske svakodnevice. U likovnim reakcijama na moralnu i materijalnu bijedu svojih sumještana Zupa dosiže kreativni zenit mapom drvoreza Tamne varijacije, s kojom postaje nadaleko poznat nakon objavljivanja 1939. godine.
Čitav svoj stvaralački vijek Zupa je ostao figurativac. Prošao je kroz period secesijske stilizacije i realizma do ekspresiviziranih i poetiziranih formi, propitujući svoj likovni izričaj sve do kraja života. Pored socijalno angažiranih tema, aktualnih do završetka Drugog svjetskog rata, Zupa je, u cjelini gledajući, tijekom vremena stvorio brojan i tematski raznovrstan opus u kojemu su se našli i idilični prizori smješteni u interijere ili u javne prostore, interpretacije biblijskih tema, mrtve prirode, ženski aktovi (osobito kupačice), maritimni motivi, vedute i pejzaži, prizori na temu fašističke okupacije, autoportreti i portreti, lutke.
Antun Zupa svojim je djelima povezan s Galerijom umjetnina još od vremena priprema za svečano otvorenje ove muzejske ustanove 1. prosinca 1931. godine. Od prva tri pristigla rada na početku djelovanja, danas se u fundusu Galerije nalazi sto trideset osam grafika, crteža i slika, među kojima je i tridesetak drvoreza u više primjeraka. Pojedina Zupina umjetnička ostvarenja permanentno su izlagana u stalnim galerijskim postavima. U aktualnom, trećem postavu iz 2009. godine stalno su izloženi drvorezi iz mape Tamne varijacije. Pored toga, Zupina djela su više puta bila uključena u povremene izložbe Galerije umjetnina, a u prosincu 1997. godine Galerija je priredila izložbu s četrdeset dva slikareva djela iz svoga fundusa.
Nakon gotovo dva i pol desetljeća Galerija umjetnina organizirala je drugu, opsežniju izložbu Zupinih radova iz fundusa. Na izložbi retrospektivnog karaktera zastupljeno je osamdeset devet grafika, crteža i slika iz 1926. – 1969. godine. Svojedobno je umjetnik u Splitu imao svoju likovnu publiku, ali nije zauzeo trajno mjesto u kolektivnoj memoriji grada. Interes za njegovo stvaralaštvo postupno je jenjavao tako da je ono danas bliže zaboravu nego zanimanju javnosti. Nadamo se da će aktualna izložba Antun Zupa (Zuppa) – djela iz fundusa Galerije umjetnina takvo stanje barem donekle promijeniti.
Izložba je organizirana uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Grada Splita.